vineri, 9 ianuarie 2009

Ilarie Voronca - Invitaţie la bal

autor: Ilarie Voronca
titlu: Invitaţie la bal
carte: Invitaţie la bal
anul apariţiei: 1931
editura: unu
locul tipăririi: Bucureşti



I

Închis abur după amiaza în grilaj stea;
Înger trenul înaintează cu degetul pe buze,
Rupe serenadele maşinilor de scris,
Toate planetele au poposit în acest
Catalog de maşini agricole: Sena
Praştie între surâsuri.

Feldspath fruntea şi prin pupile sonerii
Fulgeră,
Ce cale ferată arterele tale cu sânge şi gări,
Un pas ca o cicatrice în argilă chemări,
De la brâu câmpul cu prepeliţele în tolbă.

II

La câţiva paşi liniştea s-a deschis coridor
După saltul lăcustelor în gând,
Ca bromura gestul tău îmi face bine uneori,
Văd prin pomi respiraţia ta electric luminând.

Drum, dinam bandajat excepţional.
Casele se îmbrăţişează în visul de var,
Tinctură de iod acest amurg cu rădăcini şi amnar,
Cât miresmele se împart ca afiş electoral.

Părul tău a spălat atât de chimic orele,
Ştiu pe dinafară vapoarele, ezitările,
Oraşul viaţa ta, ca tabla înmulţirii,
Te port în mine ca un registru copier.

III

Sunt ochii tăi cu terenuri sportive,
Cu câmpuri şi sonde de petrol,
Cu hipodromuri, cu hangare de avioane,
Ce tipografii, ochii tăi
Şi pupilele tale, rotative imense,
Cum se desfăşoară din privirile tale
Toată viaţa mea
Ca un jurnal cu ultimele ştiri.

IV

Şi uite în şarpe pieptul ca o savană în flăcări,
Cu cai sălbateci şi dezlănţuirea aerului cu vegetaţii
Tropicale, creierul loveşte semne S.O.S.
Dezolat, dezolat,
Un ţipăt ca o pasăre sau stilou,
În obraz vântul îţi aruncă vitriol,
Ochiul tău fumegă precum un sat siberian.

V

De aici asculţi ruga pietrelor cu zmeură şi muşchi,
Înserează ape cu plute şi, foarfece, glasul
Taie mireasma brazilor. Peisagiul ca un şal transilvănean,
În verdele acestui minut, să jucăm cu inimile biliard.

Te invit, agricultor al măduvei şi nervilor mei,
Ară-mă, treieră-mă, plouă-mă,
Deschide-mi, supapă de siguranţă, aorta,
Iată: noaptea intră în odaie cu toată stima

Niciun comentariu: