marți, 11 noiembrie 2008

Gellu Naum - Adorm sucomb pe umărul fluxului

autor: Gellu Naum
titlu: Adorm sucomb pe umărul fluxului
carte: Libertatea de a dormi pe o frunte
anul apariţiei: 1937
editura: Tipografia Steaua Artei
locul tipăririi: Bucureşti


Adorm sucomb pe umărul fluxului
tu n-ai ce să cauţi în virtuozitate
instrumentele noastre poetice clare le-ai
trecut în bucătărie printre legumele iepurele de casă
cu nucile şi cu vioara
tu n-ai ce să cauţi în virtuozitate
nu te poate trezi degetul meu ca pe-o hiperbolă
nici un cărbune aprins uitat singur în drum
când în becurile stinse se zbenguiesc peştii de ieri seară

Tu n-ai ce să cauţi în virtuozitate desigur
lumina are să te bată pe umăr ca un lacheu politicos
ţi-ai pierdut sandalele ţi le-ai uitat în oglindă
şi sfioase numai contururi de pipă le dau târcoale
în cearceafuri clare şi în gravuri mi-am lăsat vârfurile degetelor
ele pipăie culorile şi surâd când întâlnesc rafturi
vârfurile degetelor sunt bătrâne şi
nu mai au dinţi ele sunt grave şi încărcate
ca o maşină cu poliţişti
ele au văzut pâlcurile de ţărani dând foc oraşului
vârfurile degetelor erau bocanci şi au râs
muşcând cu o dantură perfectă brazdele dilatate
Ele sunt întoarse în mine Acolo
am toate oraşele şi mă uit prin ele ca prin pahare cu ceai
ca să văd linguriţele frânte
ele sunt pahare cu ceai şi cu ziare ziua
seara ghemuri de sfoară mă leagă de lucruri
şi lucrurile sunt cuminţi şi cântă: "La poarta ta
fluturii îşi spală sânii"

Sunt multe lucruri: garduri stau pe perete sau
etajere de pâine care merg înainte
e şi un perete şi o mărgea de sticlă în care
vârfurile degetelor îşi păstrează dantura perfectă
Acolo într-o floare de sticlă echipa de noapte îşi unge armonica

De acolo metafizica are bombe
şi vârfurile degetelor devin scămoase de sugativă

Niciun comentariu: